Ole Thielow og Valdemar Thomsen har analyseret weblogs og deres layout,struktur og indhold!
Jeg har fundet principper for blogging efter analyse af 365 blogge.
1. Værdifuldhed
2. Tilgængelighed
3. Struktureret.
4. Annonymitet.
5. Profilering synlig.
6. Faglig synlighed.
7. Rettidig omhu!
8. Fornyelses strategi.
9. Hyppig aktiv!
10. Etisk korrekt!
Copyright © Valdemar Thomsen, Kursusleder hos Netnørderne 13. April 2007
Dogmeregler for Bloggere!
Jeg har fundet principper for blogging efter analyse af 365 blogge.
På baggrund af analysen opstiller jeg hermed Bloggernes Dogmeregler!
1. Værdifuldhed
Din første blog skal have stor værdi for dig selv.
For at få et motiveret substans i din første Blog, skal du fokusere på det,
du brænder for at fortælle om og som du ønsker dig kommentarer på!
For at få et motiveret substans i din første Blog, skal du fokusere på det,
du brænder for at fortælle om og som du ønsker dig kommentarer på!
2. Tilgængelighed
Du skal markedsføre din blog i Technorati, så hurtig som mulig,
efter at du har godkendt dit indlæg og publiseret det. Det skal du, fordi du ellers ikke får besøg
også selvom du er en flittig vært m.h.t. invitationer via e-mail.
Husk på at mange skal overbevises af dig, for at det er sikkert at trykke på det link, du har tilsendt dem!
efter at du har godkendt dit indlæg og publiseret det. Det skal du, fordi du ellers ikke får besøg
også selvom du er en flittig vært m.h.t. invitationer via e-mail.
Husk på at mange skal overbevises af dig, for at det er sikkert at trykke på det link, du har tilsendt dem!
3. Struktureret.
Du skal hurtigst mulig indenfor 1 uge efter at du er begyndt at have alle design elementer
på plads.
på plads.
Hvis du første gang ikke bliver færdig med layout og design, vil det være som et hus,
som mangler væsentlige byggelementer f.eks. tag eller vægge!
som mangler væsentlige byggelementer f.eks. tag eller vægge!
Hvem gider lægge sin vej fordi en "tomt"!
4. Annonymitet.
Du skal give mulighed for annonyme kommentarer,dvs ikke moderere!
Hvis du vælger at moderere, så skal du chekke op hver dag på blogstedet.
Husk på at den besøgende skal overvinde din "nærhed" og intimitet, for at kunne komme tættere
på dig via kommentarer.
Hvis du vælger at moderere, så skal du chekke op hver dag på blogstedet.
Husk på at den besøgende skal overvinde din "nærhed" og intimitet, for at kunne komme tættere
på dig via kommentarer.
5. Profilering synlig.
Din profil skal være troværdig, dvs. med oplysninger om korrekt navn, e-mail
og hjemmeside henvisning. Du skal præsentere dig, så man kan få et korrekt billede af din profil i
henhold til det du beskæftiger dig med i din Blog.
og hjemmeside henvisning. Du skal præsentere dig, så man kan få et korrekt billede af din profil i
henhold til det du beskæftiger dig med i din Blog.
6. Faglig synlighed.
Indholdet i bloggen skal afspejle din faglighed sat i relation til de emner, du har valgt.
Niveauet på fagligheden kan øges efterhånden som kommentarerne indløber og viden bliver mere
Niveauet på fagligheden kan øges efterhånden som kommentarerne indløber og viden bliver mere
konkret og værdifuld!
7. Rettidig omhu!
Du skal hurtigst mulig give feed-back til alle afsendere af kommentarer
og medforfatteres blogindlæg!
og medforfatteres blogindlæg!
Udvis taknemmelighed og du vil blive belønnet med andre gode bidrag til dit blogsted. At udtrykke "glæde"
over et vel overstået "gæstebud" betyder at du har fået en ven for livet -
også selvom den konstruktive kritik kan være hånd, direkte og føles personlig.
Du har jo selv lagt ud, som om du er den "klogeste"!
8. Fornyelses strategi.
Du skal i din blogstruktur indikere den fornyelsesfrekvens du har lagt dig fast på at følge.
Ansvarligheden skal være synlig!
Anlæg en fokusering, som svarer til det tempo i blogindlæg, som du har lagt op til og forsøg
at overholde frekvensen i dit blogsted!
Anlæg en fokusering, som svarer til det tempo i blogindlæg, som du har lagt op til og forsøg
at overholde frekvensen i dit blogsted!
9. Hyppig aktiv!
Du skal være aktiv både som ejer af blogsted og som medforfatter med admin rettigheder.
Gæsteforfattere og annonyme har større friheder.
10. Etisk korrekt!
Du skal altid være etisk korrekt – ikke manipulere og ikke misinformere dine ”kunder”!
Husk på, at man kan kun snyde dem én gang!
Husk på, at man kan kun snyde dem én gang!
Copyright © Valdemar Thomsen, Kursusleder hos Netnørderne 13. April 2007
E-Mail mig, hvis du har erfaring med anbefalinger for blogging : ValdemarThomsen_1@yahoo.dk
Dogmereglerne er præsenteret på Netnørdernes på-vej-hjem-møde den 13. April 2007
i samarbejde med Ragnhild Brox som oplægsholder om udfordringer for Bloggere!
Dogmereglerne er præsenteret på Netnørdernes på-vej-hjem-møde den 13. April 2007
i samarbejde med Ragnhild Brox som oplægsholder om udfordringer for Bloggere!
Besøg også Kloge Hoveders Moderator http://www.klogehoveder.net/RBNavigation1.html
Besøg min hjemmeside på http://ValdemarThomsen_1.tripod.com/index.html
Besøg min hjemmeside på http://ValdemarThomsen_1.tripod.com/index.html
2 kommentarer:
Jeg synes at bloggerne har brug for vejledning for at
blive instruktive og nyttige bloggere. Skriv gerne til os om hvad du mener skal være med som dogmeregler!Skriv til:
sehovedstaden@lycos.com
Tak for alle de dejlige e-mail - vi har modtaget siden maj måned. Vi kan virkelig bruge mange af Jeres forslag og kritikpunkter. Vi forventer at vende tilbage med en revideret udgave til januar 2008.
Venlig hilsen
Ole Thielow og Valdemar Thomsen
Send en kommentar